tisdag 24 maj 2016

Göteborgsvarvet

Då kom det att handla om löpning också. Jag har varit inne på det tidigare, att jag tränat lite löpning för att springa Göteborgsvarvet 2016. Troligen med betoning på lite, är inte så insatt i löpning så vet inte om 40km löpträning inför ett lopp på 21km är lite. Men tror det.

En viss osäkerhet fanns i kroppen på lördagsmorgonen när det var dags att köra eller åka för min del till Göteborg. Jag hade sällskap med en kollega som sprungit tidigare.
Det kändes tryggt då jag kunde få snabba svar på min funderingar angående allt runtomkring loppet.

Väl på plats uppe i Göteborg parkerade vi ute vid Åby travbana, sedan varvetbuss in till mässan där Göteborgsvarvet Expo höll till i år. Där skulle vi hämta ut våra nummerlappar och vårt volvokit då vi skulle springa i volvo startgruppen.

Kitet med genomförande medaljen

På mässan fanns alla tänkbara märken som har med löpning att göra. Mycket trevligt att gå runt att titta, känna och klämma. Nästa år ska jag vara bättre förberedd med en stor ficka full med pengar. 

Loppet då, jodå det gick bra. Över förväntan. Hade ställt in mig på att ta rygg på en 2,20 grupp första milen och efter det om allt kändes bra skulle jag öka och försöka ansluta till 2,10 gruppen. 

Men det kan man väl säga gick i stöpet då farthållarna var svåra att hålla koll på. Så jag tog rygg på löpare som såg ut att hålla stabilttempo. 

Efter 10km kände jag mig mycket pigg och låg bra till med en tid på 58 min. Nytt personbästa över 10 km, och då hade jag ändå sprungit upp för älvsborgsbron.

Lite knepigt att springa helt på känsla, risken för att spränga sig när man inte är van löpare är överhängande. Så en Polar M400 hade varit på sin plats här för att hålla koll på tempo och puls. 

Pulsbandet lämnade jag för övrigt hemma då jag inte hade tänkt ha med mig telefonen runt. 
Så Wahoo tickr bandet blev kvar hemma. 

Men även utan tillbehör sprang jag rätt så jämnt hela vägen, se nedan. 

Mina tider på varvet 2016

Som synes hyfsat jämna 5km tider. Och en tid 16 minuter bättre än vad jag satt upp som skämsgräns inför loppet. 

Nu ska jag ta tag i löpningen än mer, kanske hitta något lopp i september att anmäla mig till så jag får motivation till att träna under sommaren. 

Och så får vi se om jag lyckas skrapa ihop till en polar M400, den tilltalar mig då jag tittat och suktat efter en M450 att ha på cykeln. 


Kanske ska vara officiell och skriva ut här att jag satsar på vätternrundan sub 10 till 2017 samt Göteborgsvarvet sub 1.55 till 2017. Och rent fysiskt för mig själv sub 80kg till nästa löpning. Dagens notering var 85,3.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar