fredag 20 maj 2016

Bräknetrampen 94 km som blev 87km.

Som kommentar till rubriken. Körde med en 120km grupp och när man kommer till Backaryd svänger dem av och sträckningen för 94 och 60 fortsätter rakt fram för att svänga av åt olika håll, från den gruppen var vi två man som fortsatte rakt.
Problemet här var att vi fortsatte rakt och missade svängen in på respektive slinga, och hamnade följaktligen på 2+1 väg ner mot Ronneby.
Så det slutade med att jag körde 7 km kortare än vad jag hade tänkt, och min medresenär körde 27 km längre än vad han tänkt sig.

Men bortsett från detta var Bräknetrampen en positiv upplevelse.
Dem hade gjort en nyordning vid starten och skickade iväg elittrampen i olika fartgrupper. <25km/h 25-30km/h och 30+km/h.  Oavsett vilken sträcka man skulle köra.
Bra tanke. Problemet för oss som tänkte köra lite kortare blir att man kan hamna själv när vägarna delas för 120km och övriga. Om man hamnat i rätt hastighet men fel sträcka.

Så mitt tips som jag skickat till bräknetrampens info mail blev att man delar upp det i olika grupper för resp sträcka, vilket hade gjort träffsäkerheten för vilken grupp man startade i än mer precis.
Startled 1. 120km 30+ kanske en ännu snabbare grupp för 120km. 33+ eller så.
Startled 2. 120km 30+ om man har en snabbare grupp.
Startled 3. 94km 30+
Startled 4. 60km 30+
Osv. för resp hastighet 25-30km/h och <25km/h


Så det hoppas jag man vågar testa nästa år. Ihop med tydligare skyltning för oss med tunnelseende. Rekomenderade även att ha skyltarna högre upp ca 150cm samt varna för 90 graders svängen i nedförsbacken trensum-hällaryd. Samt se till så det är sopat i den kurvan. Kan vara riktigt vanskligt annars. Där hade man kunnat ha flaggvakt som vinkat ner hastigheten inför kurvan, behöver man det på de stora tourerna så kan det vara relevant på motionslopp med. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar