tisdag 10 maj 2016

Pressat PR och Kanonloppet 100km

PR från förr förra inlägget slaget med  1sek och arbetet med att komma ner till KOM på 1,34 fortsätter. 
Efter att Göteborgsvarvet är avklarat kommer fokus bli styrkeintervaller på cykeln och lite styrketräning på gymmet innan avfärd till Mallorca i mitten på juni. 

Tanken med det är att vara start till Mallorca, och framförallt att kunna ta denna KOM i min mer eller mindre hemma backe, 

I  helgen som gick var det dags för den andra av "vårklassikerna" hemma i blekinge. Kanonloppet med start i Mörrum. Helgen innan dess var det Ihretrampet som gick av stapeln. 

Både Ihre trampet och kanonloppet var det i år mitt andra försök på. Skönt att ha lite bättre koll på rutinerna denna gången. 

Kanonloppet med sina två långsträckor på 10 resp 15 mil bjöd in till härlig gruppkörning. Men vi (jag och min svåger) som inte var i någon organisation lyckades med att missa den stora klungan som liksom vi körde 10 mil. Vi pausade med 15 mils klungan från Tri klubben och hamnade i otakt med Ultegra boys. Så sista 5,5 milen körde vi på 4 man då vi hittade två nya bekantskaper längs vägen. 
Starka killar båda två så vi delade dragjobbet på 3 man sista 55% av resan. 

Men skönt att få cykla med andra, det kommer det bli mer av. Redan på lördag då Bräkne-Trampet i Bräkne-Hoby går. Det loppet missade vi förra året då jag lyckades bli förkyld under veckan fram till dess. Så ska bli skoj att prova på även den rundan. 12 mil får det bli, och här kommer vi försöka haka på en klunga hela vägen runt. 28-30 tempo. 

Utmaningar i gruppkörning med högre fart får komma längre fram. Känner att jag har en del mer i benen. 

Men nu är fokus på att rulla runt Bräknetrampet samt att klara av Göteborgsvarvet. Här känns varvet som den stora utmaningen. Måste börja fundera på vad jag ska ha på mig så jag kan springa in dem kläderna. 
Samt ta en ordentlig funderare på vad jag ska äta. Får forska lite i om det finns bananer och choklad längs banan. Känns som det är vad magen tål, i kombination med vatten. Kanske kommer jag smaka av någon energidryck runt 10k märket. Men det är iallafall fram till 10k som jag tänker mig att jag ska kunna "springa" utan smärta i kroppen. Konditionen lär få jobba men vill helst inte behöva utstå mer än 1 timme av smärta. 

Återkommer i veckan med fler tankar kring löpningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar