onsdag 22 juni 2016

Tankar om upplägg cykelträning

Då jag aldrig cyklat organiserat har jag aldrig "tränat cykel", jag har bara cyklat. 
Det ska precis som i  tidigare inlägg om struktur i löpträning nu även sättas lite styrning på cyklandet. 
Under början på sommaren har jag nu tänkt att köra 2 pass i veckan som är strukturerade. 
Fokus är backe och intervall. 

Det hela kommer börja med att jag ska göra test. Sedan träna dessa 2 pass varje vecka. Och avsluta med test igen efter 4 veckor. Eller sammanlagt 8 pass. Kan som vanligt när man är småbarnsförälder inte garantera att jag lyckas få in dem här passen på 4 veckor. 

Ska kolla igenom strava och hitta en backe som är ca 1 minut lång, och en som är 2 min. Kommer köra max uppför dem efter uppvärmning på vägen dit, uppvärmningen som jag tänker standardisera till passen. Resultaten från dem körningarna kommer få bli mitt utgångsvärde.  
Ska försöka välja backar med så lite väder påverkan som möjligt. 

De pass jag ska köra presenterar jag i två separata inlägg. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar