torsdag 9 juni 2016

Planering av löpträning

Har funderat på hur jag under året ska lägga upp min träning och då främst min löpträning.

Under tiden jag jobbar kommer jag försöka köra ett snabbpass på 3 km, där jag driver upp tempot en gång i veckan på lunchen.

Det jag tänkt mig utöver detta korta snabbpass är ett intervallpass och ett långpass.

Intervallpasset har jag tänkt använda mig av antingen 4x4 min intervaller eller 4x8 min intervaller.
Detta pass kan med fördel springas på löpband inne på gymmet. Det ger en enkelhet i att ställa in farten, alternativet är att använda sig av cykelbanan som går på gamla banvallen. Inga backar är fördelen med det.

Långpasset ska gå i 6-7 min tempo och ca 10-15km. Där kommer jag använda en befintlig runda jag har.

Så sammanfattat.

Träning 3 gånger i veckan.

  1. Intervaller 4x4 och/eller 4x8
  2. 3km snabbpass. Pressa farten så mycket som möjligt. Sätta upp tidsmål. 
  3. Långpass, 10-15km. 6-7min tempo. 

Ovanstående plan baserar jag på studier jag läst om på andra bloggar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar